Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
• prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
• prawidłowo gra na różnych instrumentach melodycznych melodie z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
• samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
• potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
• posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
• bierze czynny udział w pracach szkolnego zespołu muzycznego lub chóru,
• jest bardzo aktywny muzycznie,
• wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny do piosenki.
12 Scenariusze lekcji
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
• prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
• prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w programie nauczania,
• umie bezbłędnie wykonywać rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,
• potrafi rytmizować teksty,
• rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
• zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy,
• podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym,
• wykonuje proste rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
• rytmizuje łatwe teksty,
• zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,
• prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,
• wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
• zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne,
• prowadzi zeszyt niesystematycznie i niestarannie.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
• niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
• niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na instrumencie melodycznym gamę i kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania,
• niechętnie podejmuje działania muzyczne,
• myli terminy i pojęcia muzyczne,
• dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
• najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela.
Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje tylko w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy, mimo usilnych starań nauczyciela, wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności
przewidzianych dla danej klasy. Mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy. Nie prowadzi również zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ucznia.